Cara Ekstrim Untuk Kuruskan Badan Dalam 1 Minggu

kuruskan badan dalam 1 minggu, cepat dan berkesan, tanpa bersenam

Kenapa nak kurus? 

Setiap orang ada sebab mereka untuk kuruskan badan. Saya pun ada sebab yang tersendiri juga. 

Macam-macam cara dah buat tapi tak pandai kurus-kurus. 

Kadang-kadang cemburu tengok orang lain makan banyak tapi tetap tak pandai gemuk.

Oleh itu, dengan perasaan yang cemburu, saya kongsikan cara ekstrim yang pernah saya cuba untuk kuruskan badan dalam masa seminggu.


Cara Pertama : Military diet


Diet ini membenarkan anda memakan aiskrim dalam masa yang sama dapat mengurangkan 10 lbs (4.53 kg) hanya seminggu. Biar betul?

Sekiranya anda ingin kuruskan badan dengan cepat, mungkin diet ini sesuai dengan anda. 

Antara sebab diet ini popular ialah kerana ianya mudah dan cepat. Selepas tiga hari, 4 hari kemudiannya anda boleh makan makanan yang anda suka cuma kena hadkan dalam 1100-1400 kalori sehari. 

Penyediaan makanan untuk diet juga ringkas dan boleh didapati mana-mana supermarket. Pada permulaan, memang anda akan berasa lapar dan keinginan untuk makan bercelaru, anda perlu bertahan hanya untuk tiga hari.

Untuk mengurangkan rasa lapar, minum air sepanjang hari sebanyak 1-2 liter.

Boleh kuruskan badan dengan guna cara ini tanpa bersenam. Jika nak buat senaman juga, buat senaman yang ringan.
kuruskan badan dalam 1 minggu, cepat dan berkesan, tanpa bersenam

Elakkan senaman berat seperti berlari marathon dan angkat benda-benda terlalu berat kerana kalori makanan dari diet ini akan membuatkan anda tidak bermaya.

Ini merupakan pelan makanan untuk Military Diet


 kuruskan badan dalam 1 minggu, cepat dan berkesan, tanpa bersenam
Image : HiddenDirk

Hari pertama


Sarapan
➸ Separuh Grapefuit atau Oren
➸ Sepotong roti bakar
➸ 2 sudu Mentega Kacang
➸ Secawan kopi atau teh

Makan tengahari
➸ Separuh dari tin tuna atau kacang almond
➸ Sepotong roti bakar
➸ Secawan kopi atau teh

Makan Malam
➸ Secawan sayur kacang atau bayam atau apa-apa jenis sayur
➸ Separuh pisang
➸ Sebiji buah epal 
➸ 85 gram ayam rebus atau kacang atau cendawan
➸ Secawan aiskirm vanilla

Hari kedua


Sarapan
➸ Sebiji telur (lebih bagus kalau rebus)
➸ Sepotong roti bakar
➸ Separuh pisang

Makan Tengahari
➸ Telur rebus
➸ 5 keping biskut Crackers atau oat
➸ Secawan kecil Cheddar Cheese atau Yogurt

Makan Malam 
➸ Separuh lobak
➸ 2 batang sosej
➸ Secawan sayur Brokoli
➸ Separuh pisang
➸ Setengah cawan Aiskrim Vanilla atau Yogurt

Hari Ketiga


Sarapan
➸ 5 keping biskut Crackers atau oat
➸ Sekeping Cheese atau sebiji telur rebus
➸ Sebiji epal

Makan tengahari
➸ Sekeping roti
➸ Telur (disediakan mengikut kegemaran anda)

Makan malam
➸ Setin kecil tuna atau kacang almon atau Cheese
➸ Separuh pisang
➸ Secawan aiskrim Vanilla atau yogurt

Untuk 4 hari seterusnya, anda boleh makan sesesuka hati tapi kena limitkan kalori pemakanan dalam 1100-1400 kalori sehari. 

Sumber : DailyBurn,  WebMd

Ada antara makanan dalam diet diatas saya ubah mengikut kesesuaian dan yang mudah didapati di kedai-kedai berdekatan.

Pengalaman saya mencuba Military diet

Saya pernah buat diet ni secara suka-suka pada waktu dulu. Sayangnya saya tak rekod berat dan proses semasa diet ini tersebut. 

Pada hari pertama diet ni, badan agak lemah, dengan adanya secawan kopi sewaktu sarapan, dapat memberi tenaga sehingga makan malam.

Pada sebelah malam, nafsu makan  membuak-buak. Tapi ada aiskrim untuk makan malam dan segala craving dapat dikurangkan. Cuma kena tahan tak ambil aiskrim lebih dari 2 cawan.

Selepas tiga hari, tersangat susah untuk menahan keinginan untuk makan. Kena disiplin. Akhirnya saya tewas apabila kawan-kawan saya ajak makan makanan yang banyak.

Terpaksa join sekali.

Cara Kedua : Kuruskan badan dalam 1 minggu


Cara ekstrim yan kedua ini saya panggil diet gila. Saya jumpa diet ni di google beberapa bulan atau setahun yang lalu.

Kenapa saya kata diet ni gila? Dalam selang beberapa hari, diet ni tak perlu makan apa-apa cuma minum air 1-2 liter atau lebih dalam sehari.

#update : Cara ini dinamakan Water Fasting. Biasanya diamalkan oleh pelakon antarabangsa untuk mendapatkan berat badan ideal untuk watak mereka.


kuruskan badan dalam 1 minggu, cepat dan berkesan, tanpa bersenam
Image : Food.ndtv

Hari pertama


➸ 1-2 liter susu. Apa-apa jenis susu. (lebih baik rendah lemak)
➸ 2 biji telur rebus atau 2 biji pisang.

Hari kedua


➸ 1-2 liter air. Atau secukupnya.

Dan selang-seli. Selama seminggu.

Pengalaman saya cuba diet ni

Saya cuba diet ni sebab terdesak nak kurus. Haha. Semasa saya praktikal, saya sangat bersyukur sebab staff tempat praktikal saya sangat baik hati kerana hampir setiap hari belanja nasi ayam penyet dan kuih-muih.

Seminggu sebelum semester baru bermula, baru saya sedar saiz badan saya naik mendadak. Kerana tak mahu diketawakan dan diejek kawan-kawan saya, saya buat diet ini dengan diselitkan senaman ringan.

Hasil? Cepat dan berkesan.

Berapa berat saya kurang? Jujurnya, saya tak ingat.

Saya agak ada dalam 5 KG hingga 7 KG. 
Ramai kawan saya puji bila nampak badan saya. Dan ramai yang nak minta id Wechat saya. Tapi..
Ada tapi.. Saya dapat rasakan metabolisma saya menurun. Keupayaan membakar lemak saya menurun.

Walaupun saya ambil makanan dalam kuantiti yang sikit, badan saya cepat naik berat badan. Ianya cepat kurus tapi bertahan hanya untuk beberapa minggu saja.

Oleh itu saya tidak galakkan anda guna diet ni untuk kuruskan badan sebab kurusnya hanya sementara.. Kalau nak guna juga, terpulang kepada anda.

Jika anda betul-betul nak kurangkan berat badan dengan serius, boleh cuba yang ini : Pelan Mudah & Teknik Cepat Bakar Lemak


Kurangkan berat badan dengan air lemon

 kuruskan badan dalam 1 minggu, cepat dan berkesan, tanpa bersenam
Image : Liputan6

Kelebihan air lemon ialah dapat detoksisfikasi atau membersihkan sistem tubuh. Hal ini kerana lemon mempunyai acid citric yang membantu pengeluaran jus pencernaan dan proses pencernaan. 

Air lemon menambah elemen dinamik untuk pembersihan usus. Ia boleh membantu usus dalam penghapusan toksin, dan ia boleh membantu mengurangkan gas dan perut kembung.


Caranya ialah dengan meminum perahan lemon bercampur dengan air suam setiap pagi. Pastikan air perahan lemon anda tidak terlalu masam. Boleh tambah dengan daun mint untuk kurangkan masam atau pun lebihkan air.

Kenapa diet air lemon popular? Mengurangkan berat badan dengan meminum air lemon adalah cara yang biasa dibuat oleh artis antarabangsa seperti Gwyneth Paltrow.

Bagaimana air lemon boleh buat anda kurus?


Sebenarnya meminum air lemon tidak menurunkan berat badan secara langsung.

Cuma.. jika anda biasa minum minuman bergas atau manis dan mengantikan minuman manis tersebut dengan air lemon, badan anda akan lebih terhidrasi.

Dengan itu metabolisma badan anda meningkat dan membakar lemak dengan cepat.

Selain itu, seperti saya nyatakan tadi, air lemon juga dapat mengurangkan toksin dan elakkan perut kembung.

Sumber : Women's Health

menurunkan berat badan, kurus

Mana satu cara menguruskan badan yang anda pernah cuba?