Kunci Kepada Perkembangan Berterusan Dalam Bisnes Online


Berkembang atau gagal ! Ini salah satu prinsip bagaimana dunia ini berfungsi. Begitu juga dengan bisnes. Bisnes tidak boleh bermula dan berkembang pada satu tahap dan bertahan selamanya pada tahap tersebut. Ianya perlu berkembang untuk berjaya.

Perkembangan dan kemajuan adalah perlu kepada bisnes untuk kekal bertahan dan selamat. Sekiranya bisnes itu tidak berkembang ianya akan semakin hilang dan menuju kepada kerugian.

Perkembangan dalam bisnes dikawal oleh pemilik bisnes atau pengurus. Sekiranya perkembangan terlalu pelahan, bisnes tersebut akan jauh ketinggalan dalam dunia persaingan.

Sekiranya bertumbuhan yang terlalu laju, bisnes akan terlebih berkembang dan sumber tidak dioptimasi dengan effektif dan effisen.

Pertumbuhan dan berkembangan yang terkawal yang perlu kita lakukan. Kadangkala, perkataan “pertumbuhan dan perkembangan” disalah ertikan.

Maksud secara kasar untuk kedua-dua perkataan ialan untuk menjadi semakin besar tapi bukan maksud yang itu kita gunakan dalam perbincangan ini.


Pertumbuhan sebagai contoh, bermaksud memperoleh pengetahuan dan menjadi lebih bijak dan perkembangan boleh bermakna meluaskan pengetahuan tersebut kepada orang-orang yang terlibat dalam bisnes tersebut.

Pemilik bisnes online perlu meluaskan pengetahuan mereka dengan menjadi lebih bijak dan berkembang dengan menerima perubahan dengan hati yang terbuka.

Persekitaran akan sentiasa berubah. Perubahan ialah satu-satu benda yang kita tahu akan terjadi. Berita yang kita tengok hari ini akan menjadi berita lama keesokkan harinnya.

Syarikat dan pemilik syarikat mesti berkembang dan mempraktikkan perubahan yang berlaku. Dan perubahan dalam dunia internet adalah sangant pantas daripada yand disangka.

Kita semua setuju yang perkembangan, bertumbuhan dan perubahan sangat penting terutama kepada bisnes online.
Soalannya : Apakah kunci kepada pertumbuhan dan perkembangan bisnes online?
Bisnes online biasanya berkembang dengan membina bangunan lebih besar dan mengambil lebih banyak perkerja. Tapi ianya bukan semestinya sesuai untuk bisnes online.

Kunci kejayaan untuk perkembangan dan pertumbuhan bisnes online ialah pengurus atau pemilik bisnes online perlu membuat pelaburan yang kerap kepada bisnes tersebut.

Mereka perlu mempunyai semngat untuk bertahan dalam kemajuan internet dan menerima serta praktikkan perubahan yang berlaku .

Bisnes internet bukannya bangunan. Bisnes internet ialah orang, manusia. Ianya tidak boleh berkembang dengan melaburkan kepada membina bangunan yang besar.

Ianya cuma berkembang bila ia melaburkan masa dan tenaga untuk kembangkan skill dan pengetahuan dalam bidangnya.

Kesimpulannya? 

Kunci kepada perkembangan dan pertumbuhan kepada bisnes online ialah pelaburan yang berterusan yang dibuat oleh pemilik dan pengurus bisnes. Jawapan lebih pendek : Membuat pelaburan kepada diri sendiri.

✔️ Buat pelaburan kepada diri sendiri.

 

Anda mesti mendengarnya ketiga-tiga ayat ini berberapa kali dalam hidup anda kan?
  1. Buat pelaburan kepada diri sendiri.
  2. Buat pelaburan kepada diri sendiri.
  3. Buat pelaburan kepada diri sendiri.
Izinkan saya bertanya kepada anda.

Apakah yang dimaksudkan dengan "membuat pelaburan kepada diri sendiri“?

Adakah anda perlu keluar berjalan dan laburkan RM 200 untuk membuat potongan rambut?

Adakah anda perlu membeli baju mahal yang di buat oleh pereka fesyen terkenal ?

Apakah maksud membuat pelaburan kepada diri sendiri?

Sekiranya anda mampu untuk dapatkan guntingan RM 200 dan baju mahal dibuat pereka fesyen.

Terpulang kepada anda sekiranya anda mahu buat. Itu duit anda. Anda berhak untuk gunakan mengikut kemahuan anda..

Tapi itu bukan la pelaburan yang kita bincangkan untuk perkembangan bisnes berjaya.

Bisnes online adalah cuma anda, laptop anda, produk dan talian internet anda dan anda boleh juga mendapat talian daripada mana-mana kedai mamak yang menyediakan Wi-Fi percuma.

Jadi asasnya, bisnes anda adalah cuma anda. Bisnes anda berdasarkan pengetahuan dan skill anda. Ia merupakan sumber asset dan ianya satu-satu yang perlu dikembangkan secara berterusan agar bisnes internet anda kekal maju.

Buat duit, bisnes, online,

Ada satu peraturan yang perlu anda jadikan sebagai panduan untuk memastikan bisnes internet anda berjaya dan terus berjaya.

Laburkan / luangkan 5% ( atau lebih ) daripada masa dan pendapatan anda kepada memperbaiki diri anda.
Hanya dengan melaburkan 5% daripada masa dan pendapatan setahun kepada diri sendiri sangat bermakna dan anda akan sentiasa nampak kesan perubahan kewangan anda yang ketara di tahun-tahun mendatang.
Mungkin anda tengah duduk dan mengeleng kepala serta masih berfikir tentang maksud 5% masa dan pendapatan setahun pada diri anda. Yang dimaksudkan di sini ialah anda mesti kembangkan pengetahuan anda.

Anda mesti berada pada di atas kemajuan teknologi, kembangkan pengetahuan dalam bidang yang anda ceburi. Benda sekarang berubah dengan pantas. Informasi baru sentiasa ada hamper setiap hari dalam setiap minggu.

Ianya sangat, sangat, sangat, sangat mudah untuk ketinggalan kebelakang.

Sekiranya kita tidak sedar untuk meletakkan diri kita di atas maklumati dan informasi ini, kita akan pasti jatuh kebelakang.

Saya berjanji dengan anda, sekiranya anda luangkan 1 jam untuk dilaburkan setiap hari untuk memperbaiki potensi anda, anda dapat rasakan perubahannya dalam beberapa minggu. Apatah lagi bulan dan tahun.


Ya, anda sangat sibuk hari ini dan berharap setiap hari ada 48 jam untuk melakukan kerja tersebut tapi Cuma mengambil masa selama 1 jam sehari daripada 24 jam yang diberikan dan hanya 5% daripada ribuan ringgit yang anda perolehi untuk melaburkan kepada diri anda boleh meningkatkan pendapatan anda berterusan.

Terdapat banyak buku, e-book, blog, webinar yang terdapat di internet yang boleh memberikan anda informasi dan meningkatkan ilmu agar berkembang tapi anda perlu ada kemestian yang tinggi untuk laburkan masa dan pendapatan anda agar anda mendapat kelebihan daripada semua informasi ini.

Belajar tentangnya dan aplikasi kan pada bisnes internet anda.

Teruskan membaca :
1. Kenapa Bisnes Online Gagal?
2. Peratusan Kegagalan Bisnes Online 
3. Meningkatkan Peratusan Kejayaan
3. Asas Keusahanan Internet
4. Kunci Kepada Perkembangan Bisnes Online Yang Berterusan
5. Ciri-Ciri Pelaburan Diri Yang Berkesan
6. Merancang Kejayaan